خبرخون

امروز : پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶

آخرین بروز رسانی : 5 دقیقه پیش

خبرهای امروز : 1057

ترویج سینمای اقتباسی؛ آشتی سینما و ادبیات

ترویج سینمای اقتباسی؛ آشتی سینما و ادبیات
خبر خون، یک ربات جستجوگر اخبار است. خبرخون یک خبرگزاری نیست. از آنجا که نظارت انسانی برروی اخبار منتشر شده توسط خبرگزاری ها از طرف تیم خبر خون صورت نمی گیرد، در صورتیکه خبری باعث نقض حقوق شما شده است، لطفا با ما تماس بگیرید.
انتشار: منبع : خبرگزاری میزان مشاهده خبر در سایت منبع
به اشتراک بگذارید:
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رابطه سینما و ادبیات برای نویسندگان و ناقدان سینمایی همواره یکی از مباحث پرکشش و جذاب بوده است. آن ها در جریان این بحث، خود را در قلمروی وسیع و با اهمیت فرهنگ جدید و در دل کهکشانی از نکات تازه و بنیادین پیدا می کنند. در این مورد، کتاب ها و مقالات بی شماری نوشته شده اند و تولید فیلم های بسیاری که بر بنیان اثری جاودانه استوارند و همچنین تاثیر متقابل شگردهای سینمایی و روش های بیان ادبیات مدرن، اهمیت آن را نشان می دهند.

طبعا سابقه ادبیات در تاریخ به هیچ عنوان قابل مقایسه با پدیده نوظهور سینما نیست. هزاران سال پیش، بشر اولیه با انداختن نقش هایی بر روی جداره غارهایی که در آن می زیست، روایتی مکتوب را آغازگر شد. آن ها پدیده ای را بنیان گذاشتند که ما امروزه آن را با نام ادبیات می شناسیم. ادبیات به مرور زمان تکامل یافت و با پیدایش خط وارد مرحله جدیدی از رشد و شکوفایی شد. شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و مورخان در ۳۰۰۰ سال گذشته همواره از برجسته ترین و محبوب ترین اشخاص نزد عامه مردم بوده اند و بسیاری از آن ها همچنان به عنوان شخصیت هایی اسطوره ای به یاد آورده می شوند. این موضوع خود به سادگی نشان دهنده اهمیت ادبیات و هنر روایت کردن در هزاره های اخیر است.
 
با این حال از اواخر قرن نوزدهم، صنعت سینما به عنوان پدیده ای بسیار هیجان انگیز و کاملا متفاوت از هر آنچه که بشر تا به آن زمان تجربه کرده بود، جایی بزرگ را برای خود در میان مردم جهان باز کرد. این صنعت حقیقتا «ره هزاران ساله را در طول چند سال طی کرد» و اکنون در کنار موسیقی (که آن هم به عنوان یک صنعت و نه هنر، پدیده ای نوظهور محسوب می شود) به بزرگ ترین منبع سرگرمی عصر جدید تبدیل شده است.

از اوایل پیدایش سینما، اقتباس ادبی جایگاه ویژه ای در این هنر داشته است. یکی از دلایل این امر، آن است که کتاب ها از قبل از سوی انبوه مردم آزموده شده اند. از این رو میزان محبوبیت آنها معلوم است و در نتیجه تا حدودی موفقیت فیلم از پیش مشخص شده است. بنابراین استفاده از اقتباس ادبی همواره تضمین نسبی برای عوامل سازنده فیلم به همراه داشته است، این امر در دهه های اخیر که مسائل اقتصادی در سینما روز به روز جای بیشتری برای خود بازکرده و به یکی از تاثیرگذارترین مولفه های سینما تبدیل شده اند، افزایش چشمگیری داشته است به طوری که می بینیم بسیاری از فیلم های موفق و پرفروش این سال ها از روی تعدادی از پرفروش ترین کتاب های سال ها و دهه های اخیر اقتباس شده اند.

اقتباس از آثار ادبی به ویژه رمان، در عمر نه چندان بلند سینما به عنوان یک ژانر مستقل تعریف شده و حتی در جایزه سینمایی بزرگی مانند اسکار بخش جایزه فیلمنامه اقتباسی ایجاد می شود. اهمیت ادبیات در سینما برکسی پوشیده نیست. از زمانی که سینما ناطق شد، کلمه و زبان و به دنبال آن ادبیات و آثار ادبی به سینما راه یافتند. نکته بسیار مهم در این میان پیوند فیلمسازان ایرانی با ادبیات است، به راستی میزان تسلط فیلم سازان به حوزه ادبیات کلاسیک یا ادبیات نوین و مدرن تا چه حدی است؟ و آیا به راستی در این سال ها هیچ اثر ادبی در دنیا قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم ایرانی را نداشته است؟ شاید بسیاری تمایل فیلم سازان به نگارش فیلم نامه از سوی خود فیلم ساز را زمینه ساز کم رنگ شدن اقتباس سینمایی از ادبیات می دانند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اوضاع ادبیات و به ویژه ادبیات داستانی ایران نیز روزهای درخشانی را سپری نمی کند.  

ادبیات کشور ما بسیار غنی است و اگر فیلم نامه نویسی چیره دستی و توانایی اقتباس را داشته باشد می تواند از این گنجینه فوق العاده با ارزش استفاده کرده و داستان ها، افسانه ها، حکایات، شخصیت های برجسته و ... را روی پرده سینما زنده کند. متاسفانه همانطور که اشاره شد سینمای اقتباسی در کشور ما چندان با اهمیت شمرده نمی شود و سینماگران توجهی چندانی به منابع ادبی ندارند.  

حوزه هنری انقلاب اسلامی به جهت ترویج فرهنگ اقتباس ادبی در بین فیلم نامه نویسان و سینماگران اقدام به برگزاری مسابقه ای در همین راستا کرده است. این نهاد با همکاری جشنواره بین المللی فیلم هاى کودکان و نوجوان در سی امین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان از سه فیلم نامه برتر بخش اقتباسی در دو گروه «حرفه ای» و «اندیشه های نو» که در هفتمین جشنواره مسابقه فیلم نامه نویسی کودکان و نوجوانان شرکت کرده و از کتاب های حوزه هنری اقتباس شده باشند، تقدیر خواهد کرد.  

تمام فیلم نامه ها توسط داوران حوزه هنری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و بر این اساس در آیین اختتامیه جشنواره، به نویسندگانی که از سه کتاب «بچه های کارون» نوشته احمد دهقان، «زمانی برای بزرگ شدن» نوشته محسن مومنی و «قصه های سبلان» نوشته محمدرضا بایرامی فیلم نامه اقتباسی بنویسند، سه جایزه اول تا سوم به ترتیب با مبالغ ٨٠، ۵٠ و ٣٠ میلیون ریال اهدا خواهد شد. همچنین به تمام کسانی که از کتاب های انتشارات سوره مهر، جهت اقتباس برای نگارش فیلم نامه استفاده و در این جشنواره شرکت کرده اند، مبلغ ٢ میلیون ریال بن خرید کتاب اهدا خواهد شد.
 
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید

با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت خبرخون مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر می باشد، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است